Sett filmen The Ritual (2017)

Spoilers förekommer!
 
En grupp vänner från college återförenas för en vandring längs Kungsleden i Sverige. De bestämmer sig för att göra en genväg och det blir något de får ångra.
 
En kompisfilm som blir till rysare och skräck. Jag gillar stämningen som byggs upp i filmen och karaktärerna är inte bara klichéer utan känns trovärdiga. Det här är den typen av film som jag gillar på grund av att man får se "lagom" mycket, det vill säga nästan inget alls. För mig är alltid det man inte ser mer skrämmande. Det blir lite överdrivet med folket i byn som de, så att säga, "råkar" på, men man lyckas bevara den mystiska känslan till stor del.
 
Filmen tappar lite mot slutet, men slutet är alltid det mest komplicerade att genomföra bra i den här sortens filmer. För på ena sidan finns folk som jag som vill ha det mystiska och ett slut med frågor och på andra sidan finns folk som vill ha svar, som vill se allt och som avskyr oavslutade slut. Effekterna är välgjorda och rätt häftiga, så det är ok ändå. Filmen innehåller även de bästa "döda" ögon jag någon gång sett. Väldigt realistiskt! Filmen rekommenderas!
 

Kommentera här: