Dag 3 i Norge - Topptur till Bonsnås (många bilder)

Leden via Bærtjønn upp på Bonsnås (Bonsnos) fanns inte utmärkt på min karta, men jag såg början på den då jag dagen innan var där och tog några cacher. Så jag bestämde mig för den då jag haft mina ögon på den toppen i flera år. Den kallas för Gaustatoppens lillebror. Den började rätt brant från början nere i skogsnivå och blev brantare högre upp där träden blev mindre och mindre tills det inte var några träd alls. Med lite vila och vatten då och då så gick det riktigt bra. På vägen upp passeras två dalar och en av dem var rätt så blöt. Jag hade på mina "nya" kängor som jag köpt på loppis och jag är helförtjust i dem kan jag säga! De var bekväma och vattentäta. Inga skavsår!
 
Toppen var fantastisk! Jag såg Gaustatoppen tydligt och många mil runt omkring med toppar, dalar och vatten. Det tog mig 1 timme och 50 minuter upp i ett lugnt "lagom" tempo för mig. Lungorna fick jobba kan jag säga. Ner är det lättare. Tog en cache bredvid toppen också! En fantastisk dag! Så stolt!
 
Leden börjar vid "hålet i berget" som jag kallar det. Bærtjønn.
 
 Jag vet tyvärr inte vad detta är för blomma, men det växte massor i branterna. Så fin!
Nån som vet?
 
När jag vände mig om syntes alla hyttor som annars är väl dolda från vägen. Vattnet som glimtar fram är Bonsvatn.
 
 Bonsvatn igen.
 
 Första dalen.
 
 Efter dalen blev det rejäl stigning.
 
 Fler blommor.
 
 Där nere ser ni första dalen som jag lämnat bakom mig.
 
 Börjar få lite försmak för utsikten som väntar.
 
Bonsvatn.
 
 Andra dalen så nu känns det att jag närmar mig.
 
 Gaustatoppen i sikte! Bonsnås topp är upp till höger i denna bild.
 
 Gaustatoppen har ett väldigt speciellt utseende. Färgerna är otroliga!
 
Toppen av Bonsnås, 1304 moh.
 
Så stolt och glad!
 
 Topploggen!
 
 Satt här och njöt en stund. Min svindel har blivit bättre också. Kände bara av den en kort stund på vägen upp, där det var brant. Jag typ "snackade" bort den. Sa till den att lägga av. Så funkar jag...haha...
 
 
Den hyttan som ligger till vänster i bild alltså. Så härlig plats!
 
 På vägen ner funderade jag över hur en helt slät sten hamnat där uppe.
 
Ser ni de små mörkare fläckarna i bilden? Det är sådana blommor igen. Fullt av dem! Otroligt fina!

Kommentera här: