Solotripp till Norge dag 4

Dagen som det var dags att åka hem öppnade sig himlen och regnet öste ner. Vilken tajming! Jag körde till Bygdøy i Oslo för att gå på museum. Var dit på en klassresa när jag gick i Tväruds skola (då besökte vi Kon-Tiki och Fram), så det var länge sedan. Jag slogs av att det kändes som landsbygd direkt jag kom av E18. Sedan var det tätt på alla parkeringar jag passerade, fullt med bilar och bussar överallt. Jag körde runt runt runt tills jag till slut tog risken och ställde mig vid sidan av vägen, som flera andra gjort. Det gick bra!
 
När jag till slut parkerat så gick jag till HL-centret: Senter for Studier av Holocaust og Livssynsminoriteter. Jag visste att det skulle vara tungt, men blev ändå förvånad över hur starkt jag kände när jag rundade ett hörn och fick se lägerdräkten. Det var som en kalldusch och sedan blev jag alldeles gråtfärdig. Där fanns även små barnskor... Dessa saker var på lån från Auschwitz-Birkenau. Att ta del av alla personliga öden och samtidigt se mängden namn, gjorde allt så greppbart. Ett besök hit rekommenderas! Kan ni inte läsa norska så finns en app med olika språk.
 
Efter besöket blev det hemåt.
 
 
 
 
Gripande, personliga historier.
 
 
 
Alla namn....

Kommentera här: