Sett filmen Child 44 (2015)

Spoilers förekommer!
 
Under Stalin-eran i Sovjet börjar en utskämd medlem av ryska militärpolisen undersöka en serie av barnmord.
 
Några saker som tas upp i filmen är intressanta. Det här med bilden utåt till exempel. Hur mord "inte existerade" i Sovjet, för att erkänna det hade varit en svaghet och även visat att det fanns svaga individer i landet. Jag minns inte så mycket av Kalla kriget eller relationerna med länderna efter det eftersom jag var 9 år då Berlinmuren föll och det fanns annat som intresserade mig då. Jag minns förstås Berlinmurens fall och jag förstod att det var en viktig händelse. Det visades på tv hela tiden en period.
 
Filmen är lågmäld och mörk. Man får fram en känsla av att det inte går att lita på någon och obehaget hänger som en dimma över nästan hela filmen. Men det är meningen att man ska känna obehaget, så därför känns det som att man lyckas. Tom Hardy, Gary Oldman och Noomi Rapace har de största rollerna och de sköter dessa bra. Ingen av dem sticker ut. Gary Oldman kan spela väldigt olika sorters roller, men även han känns ganska lågmäld i den här. Det betyder inte att det är något negativt, men jag hade nog förväntat mig lite mer.
 

Kommentera här: