Oscargalan 2016

*SPOILERS*

Årets Oscargala tittades på hos syrran och Gabriel. Aftonbladet tv funkade helt ok under natten då de visade Oscargalan. Det var dålig bild och pixlar då och då, men laggade inte och bröt inte. Skönt! Själva galan var allmänt bra. En del skämt var inte roliga, men överlag var Chris Rock en bra värd. En hel del av tacktalen var riktigt bra då de tog upp mänskliga rättigheter, människovärde och klimatet! Det kanske har blivit en "klyscha" att dra sådana tacktal, speciellt efter fjolåret, men jag föredrar verkligen dem framför dem som bara står och tackar olika personer. Nu hade de en fiffig grej i och med att de körde en remsa längst ned i bild med namn på personer som vinnarna ville tacka och därför kunde de flesta fokusera på annat i sitt tal än att rabbla namn.
 
Jag håller inte med om alla vinnare, men det är inget ovanligt. Det är ju ändå 24 Oscars som delas ut. Jag "tippade" rätt på 9 av dessa. En del var rent tippande, medan annat var önsketänkande. Bland annat önskade jag Spotlight som Bästa film och där fick jag rätt! På Bästa manliga huvudroll tippade jag Leonardo DiCaprio även fast jag önskade en annan. Trodde han skulle få för lång och trogen tjänst. Det trodde jag även om Sylvester Stallone på Bästa manliga biroll, men där hade jag fel. Inte heller blev det Mark Ruffalo som jag önskade. Bästa kvinnliga huvudroll chansade jag på fel och även på Bästa kvinnliga biroll (där Vikander som vann egentligen inte hörde hemma då hon har en HUVUDroll i The Danish Girl).
 
Det var roligt att se Whoopi Goldberg i sketcher igen! Inte sett henne på så länge, så det var efterlängtat. Kul också att Mad Max - Fury Road vann så många Oscars! In Memoriam var rörande då Dave Grohl spelade akustisk gitarr och sjöng till personer som avlidit under året. Var flera stora som jag gillar.... David Bowie, Alan Rickman, James Horner, Wes Craven, Christopher Lee... möjligt att jag glömt någon, men dessa är dem jag kom på nu på rak arm.
 
 
Sällskap i soffan.

Kommentera här: