Förvirringen kring sushi

För ett tag sedan var jag en av de som missuppfattat vad sushi är. Sushi är ris smaksatt av risvinäger och alltså inte rå fisk, som så många tror. Rå fisk heter sashimi. Jag undrar var denna vanliga missuppfattning kommit från? Säger man sushi så är det första många tänker på "rå fisk". Personligen så gillar jag varken sushi eller sashimi, men en av min sambos systerdöttrar gör det och hon tyckte sushin var supergod på Khokisushi i Göteborg. På deras hemsida hittar man även en ordlista över vad de olika maträtterna innebär.


Sushi.

Sashimi.

Kommentarer:

1 Malin - Åre:

sv; näe, jag tyckte inte heller att det var så roligt på tv. var mycket bättre vid inspelningarna! ja, att delta själv vore superskoj ;)

2 Lina F:

Svar: Jaså :) Kan berätta att jag bor nästan vid campus :D

3 pelle:

Jaha, jag som trodde sushin var laxen på riskuddarna. Men det är inte lätt. En hel vetenskap ju! ;P

4 Maol:

Mums mums mums!

5 Malin:

Nej du har väl lite annat planerat har jag fått för mig. :)



Ja det där med sushi/sashimi är jag inte ett dugg förvånad över att det är ihopblandat. Så är det med många saker vi tar hit till västvärlden som är lite "exotiska" för oss. Har inget bra exempel men, jo tacos!

Taco är ju egentligen bara det hårda friterade tortillabrödet med fyllning såg jag på ett program från Mexiko. Är det ett mjukt tortillabröd med fyllning så heter det tydligen olika efter hur man viker det. Som burrito. Sen har vi ingredienser här i Sverige som de aldrig skulle ha i Mexiko. Men gott är det iaf! :)

6 Catrin:

Nu lärde jag mig något nytt. Jag har alltid trott att det var lika med rå fisk. Kul med lite ny kunskap så här på fredagskväll - tack!

7 Jennie [ Foto & Min Sjukdom ]:

Det såg gott ut. Är det gott?

8 DG:

sushiiiiii så gott

9 Georg Hendrix:

Jag brukar träna med hög musik hemma.



En dag stannade tanten (på 70 +) i lägenheten brevid och började prata om "musiken jag spelade". Jag var redo att få en utskällning.

Men detta händer:



- "Är det Queen du spelar? Dom är bra".

- "Ja, det är det.. ska jag sluta?".

- "Nej, då"

- "Säkert?"

- "Ja.."



Många månader efter får jag ett brev i brevlådan där det stod att "hon älskade musiken jag spelade och att jag borde fortsätta".



Nyligen fick jag reda på att hon vill ha en egen stereo :D

Kommentera här: