Soloresa Norge - Mjøndalen

Så var det dags för hemresa och då tänkt jag passa på att se närmare på svanarna i Mjøndalen. Varje år som jag passerat på väg till eller från Tuddal så har det varit massor med svanar på andra sidan Drammenälven i Mjøndalen. Jag har alltid sagt/tänkt att jag vill dit och hälsa på dem någon gång. Men ni vet hur det kan bli... Så nu gjorde jag slag i saken, för NU skulle det bli av.
 
Jag ville inte köra över Mjøndalen bro, för den är läskigt smal. Jag åkte därför och parkerade vid järnvägsstationen och gick. Bredvid bilbron går en gångbro. Oooooooch...den var inte mindre läskig den! Bron bestod av galler som man såg rakt genom ner på Drammenälven som befann sig 12,5 meter längre ner. Och när bilar åkte förbi på bilbron så skakade det. Då upptäckte jag att jag lyckats jobba bort en del av min svindel i fjällen, men INTE när det gäller broar. Oj oj... Men jag tog mig över och gick till svanarna. Bjöd dem på müsli med lite extra gott i, men det dög inte. De var fram och tittade och ratade mitt utbud totalt. Trutarna kom däremot och högg in, så för dem gick det bra. Så...Vad ska jag ha med mig nästa gång så jag inte blir ratad av svanarna? Hahaha... Tips tack!
 
 Så otroligt vackra!
 
 
Bilbron. Gångbron är bakom bilbron från detta perspektiv.
 
Vägen på andra sidan har jag åkt/kört många gånger.
 
 När svanarna gav upp kom den första nyfikna truten. En vuxen. Tror de andra närmast i bilden var ungar.
 
 Och det gick visst hem för sedan kom en hel grupp med trutar.
 
 Gångbron. 220 meter lång.
 
 Darrigt.
 
 Invigd 1913. Bron är egentligen byggd för möte mellan två hästkärror, så med dagens mått är det trångt. Därför jag inte ville ta bilen över, men det är fullt möjligt att mötas två bilar (om de inte är jättestora).

Kommentera här: