Soloresa Norge - Gaustablikk och Toreskyrkja

Andra vandringsdagen (tredje dagen på plats) hade det lovats vackert väder och vad slår en topptur en sådan dag?! Jag är glad att jag valt topptur till Toreskyrkja och inte Gaustatoppen, för när jag åkte förbi  Stavsro var det kaos på parkeringen och kaos på vägen. Polisen var där och fick bötfälla folk som hade ställt sig lite hur som helst. Det var trångt att ta sig förbi på sina ställen. Men till slut lättade det och jag begav mig inåt mot Gaustablikk. Det finns många ställen jag ännu inte utforskat i området trots många års turer dit och Gaustablikk var ett sådant. Det var mer än vad jag trodde! Hytter, hotell, vandrarhem, butiker, restaurang, minigolf, frisbeegolf, vattenaktiviteter etc. Jag begav mig dock bort från "centrum" och började min vandring från Kvitåvatn på 928 meter över havet.
 
Som jag läst om denna tur innan så var det brant. Det innebar många pauser för mig för att hämta andan, men vad gör det när man har otrolig utsikt under hela vandringen? När jag hade kommit upp en bra bit och kunde se ut över Djupetjønn så kändes det i låren minsann. Men det var en bit kvar så steg för steg gick det upp, upp och upp. Strax innan toppen fanns en geocache som jag loggade och sedan var det glädjen när jag nådde toppen, 1364 meter över havet! Utsikten var otrolig! Så värt det! Jag mötte lite folk då och då längs turen, men detta är definitivt ett fint alternativ till Gaustatoppen om man vill ha en dag utan fullt med folk.
 
För mig tog det lite över 2 timmar upp och lite under 1 timme ner. Turen är strax över 6 km tur och retur och, som jag nämnt, brant! På vägen tillbaka till husvagnen stannade jag i Tuddal och köpte med kycklingtallrik med pommes och vitlökssås. Min belöning för dagen! Det var sååååå gott! Åter igen en mysig kväll i husvagnen. Ömma och stela ben nästkommande dag? Jo'dä!
 
Gaustatoppen sedd från min startpunkt vid Kvitåvatn.
 
 Bild tagen bakåt. En hel del hytter som sagt.
 
 Nämnde jag att det var brant?
 
 Bild tagen bakåt igen. Ett kort parti där det var mindre brant.
 
 Välmarkerad led!
 
 Första anblicken av Djupetjønn.
 
 
Närmar mig.
 
 YES! Glädjerus! Och vilken härlig luft det var här uppe!
 
 Där nere ligger vattnet jag startade vid (det blå längst ner i bild precis över min axel).
 
 Gaustatoppen sedd från Toreskyrkja.
 
 
 
Djupetjønn.
 
 Nästan nere igen.
 
 Min belöning till mig själv från Bøen kafé.

Kommentera här: