Testat ny efterrätt

Häromdagen testade jag att göra en ny efterrätt. Hittade receptet på Köket.se. Tillslørte bondepiker. Jag ändrade bara på en detalj i det hela. Istället för vaniljsocker så hade jag vaniljpulver i den vispade grädden. Då smakar det lite åt vaniljglasshållet och det funkar bättre för mig som inte är så glad i grädde.
 
 
Resultatet påminde mycket om äppelsmulpaj med grädde. Nu undrar ni kanske vad som var i. Först så gjorde jag, för första gången i mitt liv, äppelmos från grunden. Jag behöll lite bitar i den för konsistensen. Ni kan även följa länken här ovan för receptet, men jag ska beskriva lite hur jag gjorde.
 
Äppelmos - 1 kg äpplen, 1 dl vatten och 1 tsk vaniljsocker. Jag skalade och tärnade äpplen (valde en svensk variant som hette Frida och den fungerade bra att göra mos av). Så kokade jag upp vattnet med vaniljsocker i och hällde sedan i äpplebitarna. Jag trodde det var alldeles för lite vatten, men äpplena utsöndrade mycket fukt så det var alldeles lagom. När det nästan var klart smakade jag av med strösocker. Det behövdes inte så mycket då äpplesorten var söt i sig. Äppelmoset räckte precis till fyra portioner.
 
Smulor - 4 dl skorpsmulor, 3 msk smör, 3-4 msk strösocker, 1 tsk malen kanel. Först smulade jag skorpor så det blev 4 dl. Sedan stekte jag det tillsammans med smör, socker och kanel. Detta räcker till fler än fyra portioner enligt hur jag sedan lade upp, så man kan nog halvera receptet om man inte vill ha mycket smulor.
 
Jag lät dessa två komponenter svalna och sedan vispade jag grädde ihop med vaniljpulver. 4 dl grädde och 2 krm vaniljpulver. Detta blev också mycket, så man kan nog halvera mängden. Till sist lägger man de olika grejerna lager på lager i valfritt glas. Jag valde rödvinsglas, som ni ser på bilden. Det blev en rätt så lyxig känsla med dem!
 
Inte alls komplicerat att göra när till och med jag klarar det. Gott var det också!

Kommentera här: