Påskägg till vården

Häromdagen gjorde ICA Kvantum i Arvika en fin gest. De gav ett stort påskägg fyllt med godsaker till akuten här i stan. De fick en del glada och uppskattande kommentarer för detta, men det som slog mig var att det även var en hel del som kände sig nödgade att klaga. "Tänk på dem på...", "Ni ger väl även till...", "Varför får inte även de?", "Glöm inte..." och så vidare och så vidare. Ni förstår säkert vilken typ av kommentarer jag menar. I bara en kommun finns det väldigt många avdelningar, vårdboenden, lss-boenden, hemtjänst, vårdcentral och så vidare. Men ändå förväntade, ja faktiskt FÖRVÄNTADE, man sig att dessa skulle uppmärksammas allihop. AV NÅGON ANNAN.
 
Jag har alltid levt efter "ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Att någon aktör gör något positivt ska INTE behöva ifrågasättas med "vad gör ni för de andra då?" För vad gör DU för de andra? (De flesta som klagar gör inget, förutom att "tycka till" på sociala medier.) Igår bestämde jag mig för att leda med gott exempel, genom att själv ge ett påskägg till personalen på ett lss-boende här i stan (ägget fick de idag). En liten gest för att visa uppskattning. Till de som klagar: Nästa gång ni känner behovet av att gnälla över något positivt, hejda er själva och använd den energin till att GÖRA något gott istället.
 

Kommentera här: