Sett filmen Don't Breathe (2016)

Spoilers förekommer absolut!
 
En trio tjuvar bryter sig in i en blind mans (Stephen Lang) hem i förhoppningen över ett enkelt byte.
 
Första 3/4-delarna av filmen är väldigt välgjord, välspelad och otroligt spännande! En nagelbitare (om jag bet på naglarna). Kommer på mig själv med att hålla andan ibland för att gömma mig. Stephen Lang som den blinde mannen är sådär krypande obehaglig på något vis. Även innan man får veta att han inte är så hjälplös som gänget trott (något som vi åskådare förstått från början). Jane Levy är mycket bättre i den här än hon var i remaken av Evil Dead.
 
Sista delen av filmen tar en twist åt det sjuka hållet. Då blir det för mycket för mig. Just sådana filmer som går in mer på äckel och perversioner är inte min grej. Det var därför jag aldrig gillade Saw-filmerna som hyllades av så många andra. Det känns som en helt annan film i slutet, än vad det var från början. Filmen är ändå värd att se och väldigt bra till större delen. Men man kan förbereda sig för obehag mot slutet. I alla fall som kvinna.
 

Kommentera här: