Sett filmen Lincoln (2012)

Spoilers förekommer!
 
Amerikanska inbördeskriget är igång och Abraham Lincoln (Daniel Day-Lewis) kämpar med medlemmar i sitt eget kabinett angående att frigöra slavarna.
 
Behållningen med denna film är för mig Sally Field. Hennes rolltolkning är långt över de andras. Hur sanningsnära tolkningen ligger har jag ingen aning om. Hon spelar Lincolns fru Mary Todd Lincoln som är baserad på en verklig person.
 
Jag skulle kalla det för en "pratfilm". Det är mycket dialog och inte så mycket händelser. Det varierar mellan att vara intressant till att vara riktiga sömnpiller. Kanske är detta närmare sanningen än andra filmer då man inte framställer folk som antingen eller (det vill säga onda eller goda), och inte heller visar storslagna krigsscener. Jag har inget emot långsamma filmer överlag, men just den här är för långsam även för mig. Kanske tilltalar det historiekunniga mer?
 

Kommentera här: