På bio: Star Wars: The Rise of Skywalker

Spoilers förekommer absolut!
 
De överlevande i rebellalliansen sätter upp till kamp mot First Order än en gång i detta sista kapitel av Skywalker-sagan.
 
Det klassiska introt får igång nostalgikänslorna på en gång. Det är så skönt att de endast gjort minimala ändringar på det. Det känns som att återvända till något bekant och välkänt. Filmen känns mycket som tidigare filmer, med äventyr i många olika världar. Jag känner igen någon liten grej som man återanvänt, men tacksamt nog händer inte samma sak som i The Force Awakens där större delen av filmen känns som återanvänd. Här fortsätter sagan framåt i stadig takt.
 
Leia.... Leia.... Carrie Fisher. Det syns tydligt att hon blivit inklippt i scener där hon inte kunde vara med på riktigt på grund av sin alltför tidiga bortgång. Men det stör mig inte. Det känns som att de gjort det med respekt och där hon är med är passande. Jag är förstås nyfiken på hur filmen varit om hon levt. Men vi fick ändå ett fint farväl till en av de mest ikoniska karaktärerna i filmsagan. Chewbaccas sorg när han får veta är väldigt talande för hur jag kände. Apropå farväl, så hände äntligen det jag väntat på ända sedan Han Solos sorti i The Force Awakens. Jag tänkte hela tiden att de inte kunde göra så, att inte ge oss äldre fans och karaktären Han Solo det farväl han förtjänade. Nu fick vi det!
 
Mot slutet började jag bli orolig för att slutet för Kylo Ren inte skulle bli det jag önskat hela tiden, men till sist hände det. Och jag tycker att man knöt ihop allt väldigt fint i slutet. Det var en del som gärna hade fått fördjupats, men jag förstår att man inte kunde göra det om man ville hålla filmens tempo. Kanske dyker en del av historierna upp i egna sidofilmer framöver, som man gjorde i Rogue One till exempel.
 
Jag har hört sägas att denna film skulle vara mörkare än tidigare. Det stämmer, men jag upplever den ändå inte som så värst mörk. Vi får veta sanningen om Reys ursprung och får se henne kämpa med det, men jag tvivlade ändå aldrig på vad utgången skulle bli när det gällde hennes del. Välspelat av henne och alla andra i filmen! Jag började faktiskt nääääääästan tycka att till och med Adam Driver var ok, men drog en lättnadens suck när jag slapp se honom något mer ändå.
 
Kan som slutsats säga att jag är nöjd. Inte överlycklig, men väldigt nöjd med sista delen i den här sagan. Det har varit en härlig resa!
 

Kommentera här: