Testat Core-träning

Min sjukgymnast och jag har jobbat en del med "kärnan". Jag använder inte "rätt" muskler till att göra saker, hålla upp kroppen och så vidare. Det försämrar självklart min redan jobbiga värk så nu bestämde jag mig för att testa core som är "en form av styrketräning utan redskap som är koncentrerad till bålen för att bygga upp styrka, stabilitet och balans."

Jag har inte råd med det svindyra stället här i stan, men så hittade jag att man kör core i Gunnarskog, cirka 2 mil härifrån (mina hemtrakter). Det hoppade jag på för hela terminen där kostar 400 kronor och då får jag även gå på alla andra träningspass (vilket jag inte kommer göra ändå för en sak räcker för mig).

Idag var första passet och det är 45 minuter. Uj uj uj vad magen fick jobba! Jag kände verkligen att jag har riktigt usla muskler i min "kärna" så jag har valt rätt pass känns det som. Om muskler kunde prata så skulle dessa nog ha sagt: "Va! Vad händer här? Vad är detta för känsla? Är detta normalt?" Balansen är lite si och så för mig, så det blir en sak att öva på.

Jag körde inte så många "omgångar" i rörelserna som de andra och jag stod på knäna då vi körde "plankan" till exempel för jag kände att jag vill träna för välmående, inte för att jag ska bli sämre. Räknar med förhöjd smärta ändå imorgon + en del träningsvärk. Men ska fortsätta med detta för jag tror att det kan bli bra till slut! Och det var roligt!

Vad tränar ni och varför tränar ni?

Kommentarer:

1 Anneli:

Kul att du har kommit igång, man ska ta de försiktigt i början så kan man öka vartefter.

Jag är sån så jag vill köra på stenhårt redan från start så de blir ofta som de blir.



Jag måste oxo kontakta en sjukgymnast för att lära mig hitta o jobba med dom rätta musklerna på rätt sätt. Baaahh så tråkigt, men så är de bara. Jag får oxo tänka lite på min fibro..



Ha en mysig kväll kram ♥

2 Sara:

Vad härligt att du tycker att det var roligt!

Jag är inte så mycket för träning tyvärr, även fast min kropp skulle behöva det. Måste försöka hitta någonting som skulle kunna locka mig. Jag vet inte vad bara...

3 Josefin:

sv, hehe, ja han är nog inte så bra på att uttrycka sig ibland bara :)



Tränade lite core förut. Fruktansvärt jobbigt men man ser resultat väldigt fort!

Kommentera här: