Dag 1 i Norge - Njuke

Jag anlände i god tid till husvagnen för det flöt på riktigt bra genom Oslo. Det kan vara väldigt olika från gång till gång och det är alltid den norska huvudstaden som påverkar ankomsttiden mest. Nu var den nya vägen vid Kongsberg klar. Det kändes lite konstigt att "missa" Kongsberg helt när man körde den. Är så van att passera de där "guppen" i staden och vattenfallet.
 
Jag kände mig relativt pigg också, så jag bestämde mig för en kvällstur upp på Njuke. En topp på 730 moh med utsikt över Tuddal. Det var stundtals brant, men funkade bra. Precis när jag kommit upp på toppen så hörde jag åskan mullra i fjärran. Det blev därför några snabba bilder, signering av loggboken och sedan neråt igen. När jag kom fram till bilen kom de första dropparna och när jag kommit in i husvagnen kom första rejäla smällen. Vilken tajming! Det tog mig ungefär 40 minuter upp till toppen och 30 minuter ner.
 
På en skylt en liten bit från denna stod distansen. 1,5 kilometer.
 
 Man kom snabbt upp från dalen.
 
 På några ställen fanns lite hjälp.
 
 Så vacker natur!
 
 Yey! Toppen!
 
 
Utsikt över Bjårvatnet och Tuddal.
 
 Vid inzoomning syns de båda campingarna och kyrkan.
 
Jag är så förtjust i detta område!
 
Dags att bege sig neråt.

Kommentera här: