Gjort slutna ekosystem

För någon vecka sedan packade vi med oss några glasburkar, jord och plantor och åkte hem till vänner för att tillsammans göra slutna ekosystem med våra barn. Connor hade en burk som ser ut som en gammaldags godisburk ungefär och jag hade en rak större burk. Han hade fått välja ut två växter som han ville ha i burken. Sedan var det bara att pyssla ihop!
 
Det ni behöver är glasburk som kan slutas, leccakulor, jord, utomhusjord, plantor, vatten och eventuellt pynt. En mer detaljerad beskrivning kan ni hitta hos Naturskyddsföreningen. Då våra har stått ett tag nu så kan jag tipsa om att vara försiktig med mängden vatten. Om t.ex utomhusjorden är fuktig, ta mindre vatten. Connors fungerar fint, men min har blivit för fuktig så jag har varit tvungen att lufta den. Det går att göra och försöka sluta till den igen efter att kondensen försvunnit. Det ska bli roligt (och som bonus lärorikt) att följa våra system för att se vad som händer med dem!
 
Våra ekosystem.
 
 
Både Connor och jag pyntade lite med blå stenar.

Kommentera här: