På bio: Black Panther

Spoilers förekommer!
 
T'Challa av Wakanda (Chadwick Bozeman), ärver tronen efter att hans far dött. Han blir krönt till kung av denna hemliga teknologiskt framskridna nation. Hans styre utmanas dock av en främling som påstår sig ha lika stor rätt till tronen (Michael B. Jordan).
 
Det var en stor kontrast att se denna efter Thor: Ragnarök. Jag skrev om den att det var alldeles för mycket komik och att man i tidigare filmer i MCU (Marvel Cinematic Universe) haft en balans mellan det seriösa och humorn. Nu kom en film som körde stenhårt på det seriösa istället. Jag föredrar det hållet, för egen del. Det är även härligt att det är så många bra starka mångfacetterade kvinnoroller i den här! Lupita Nyong'o, Letitia Wright och Danai Gurira för att nämna några. Jag gillade deras prestationer pch karaktärer starkt! Speciellt Letitia som spelade T'Challas syster. En väldigt smart, tekniskt orienterad ung tjej som inte är så värst för traditioner och som inte tar skit från någon. Yeah!
 
För de som föredrar det som jag tyckte var "flams" i senaste Thor-filmen så kanske en del partier i Black Panther känns långsamma. Jag lade själv märke till ett helt annat tempo i en del scener, även fast jag inte har något emot det. Och i andra scener är det full fart. Det enda jag tycker är tråkigt är när det blir för mycket cgi. Jag förstår varför man varit tvungen till det i en del scener i den här filmen, då den skiljer sig en del från andra Marvel-filmer genom att den utspelar sig till största delen i det mer teknologiskt "futuristiska" Wakanda. Där jag hade önskat något annat är dock i fighting-scener, att de skulle framställas som lite mer verkliga. För folk KAN göra helt otroliga saker med sina kroppar och när man ser att de verkligen gör det på riktigt så är det extra imponerande.
 
Kan verkligen rekommendera denna film!
 

Kommentera här: