Föreläsning Kvinnlig frigörelse - en mångfacetterad fråga

Igår kväll var jag på en intressant föreläsning med grundaren av Muslimska Feminister - Sarah Delshad! Jag tycker det är intressant att få andra perspektiv än det man kan få genom sina egna erfarenheter. Att lyssna på andra är väldigt viktigt, för även om jag är feminist så är jag inte muslim. Så hur skulle jag kunna veta något om det om jag inte lyssnade?
 
Föreläsningen fokuserade mest på vikten av representation och hur det kan påverka i samhället. Detta gäller inte bara muslimska kvinnor, utan många andra grupper också. Man ser oftast en typ av person i reklam, i media, i tv-program, som programledare. Slöjan (hijab) är förstås en invecklad och känslig fråga och det kom upp under föreläsningen. Sarah pratar utifrån sin egen erfarenhet och förklarar tydligt att hon inte står för ALLA muslimska kvinnor (inte ens alla muslimska feminister) eftersom de, precis som alla andra i världen, är olika människor.
 
Är ni intresserade av mer så tipsar jag om att följa Sarah Delshad på sociala medier och/eller hålla utkik efter om hon kommer till er stad för en föreläsning. Det väckte en del tankar och funderingar hos mig som jag finner intressanta!
 
 
 

Kommentera här: