Lysefjorden - Äventyret dag 3

Vi gick upp tidigt dag 3 för att hinna före massorna till Preikestolen. Har hört att stället blivit väldigt populärt och att det stundtals kan bli kö och jag vill inte köa när jag vandrar. Vi började vid 8, vilket blev alldeles lagom. Vår plan lyckades och vi hann få 40 minuter på Preikestolen innan det var överfullt av folk. Det tog oss cirka 1,5 timme upp. Vill man slippa möta mycket folk på nervägen rekommenderas ännu tidigare start. Men jag tyckte inte det störde då man gick åt olika håll. Det var stundtals brant, men det gick helt ok. Kände av min svindel på plats, men vågade mig i alla fall så nära som 3 meter till kanten för att titta. Det var helt fantastisk utsikt! Vi hade tur med vädret och såg jättelångt! Sedan begav vi oss tillbaka och det tog oss lika lång tid att gå ner som upp.
 
Efter vandringen vilade vi en stund innan det blev att åka till nästa camping, där vi skulle spendera majoriteten av nätterna under resan. Sista 31 kilometrarna som vi körde mot Lysebotn gick via smal fjällväg och en helt otrolig (och skrämmande) snirkelväg. I cirka 6 kilometer var det kurva på kurva på kurva på kurva plus en smal tunnel på det också. Trots låg växel så luktade det bränt när vi kom ner, men bilen klarade sig bra och svalnade fort. Vi checkade så in på Lysebotn camping där vi unnade oss mat i restaurangen efter en välbehövlig dusch. Helt fantastisk mat! Sedan tog vi kvällen.
 
 
Flera partier var rätt jämna.
 
 Sherpas hade varit där och ordnat trappor.
 
 När vi inte hade så långt kvar stötte vi på en liten sjö där det var väldigt skönt att splasha vatten i ansiktet.
 
 
 
Framme! Och det första som möter oss är folk som fotas vid det klassiska stället.
 
 Jag vågade!
 
 För Connors skull hade jag med mig min porg, som jag (fantasilöst) namngett Porgie.
 
 Nu när jag ser bilderna så märker jag att jag var närmare kanten än 3 meter. Wow! Här har vi varit på Preikestolen i cirka 40 minuter och är alldeles strax på väg ner. Jag ville som sagt inte köa så körde min egen grej istället och fick foto när jag sitter nära kanten medan andra poserar och köar. Det ÄR alltså jag som sitter ner nära kanten.
 
 Se där. Close-up.
 
 Nu kände vi som sagt för att dra.
 
 På vägen ner hade morgondiset försvunnit så vi såg ända till Stavanger.
 
Nästan nere. Andra på väg upp.
 
 Otroligt god mat på campingen! Kyckling- och baconsandwich med sallad. Vi slukade en varsin sådan.
 
Vi valde en plats nära älven på campingen. Det var skönt att lyssna på forsandet och vila fötterna.

Kommentarer:

1 Happy:

ojojoj jag skulle aldrig våga gå så långt ut på klippan! Jag är jättehöjdrädd!

Kommentera här: