Sett filmen Mozart and the Whale (2005)

Spoilers förekommer!
 
Två personer med Aspergers syndrom träffas och blir kära.
 
Precis som Silver linings Playbook där man satte titeln Du gör mig galen så är den alternativa titeln till denna också rentav kränkande. Crazy in Love heter den nämligen också. Man är INTE galen om man har Aspergers så vad är det för idioti? Jag kör därför på originaltiteln i rubriken.
 
Filmen i sig är väldigt lågmäld och lite knepig. Jag har lite svårt för en del vändningar. Jag tycker rollerna är väldigt välspelade av Radha Mitchell och Josh Hartnett. Hur trogna skribenterna varit till Aspergers kan jag dock inte gå in långt på, då jag inte är så insatt. Jag tycker en del saker känns rätt överdrivna, ungefär som i svenska filmen I rymden finns inga känslor, där de verkligen tagit allt en extra sväng. Det är en film som väcker tankar och frågor och det uppmuntrar jag alltid, så där lyckas de. Vill man ha något lågmält och inte allt för "peppigt" så kan man se den här filmen.
 

Kommentera här: