Bra program på Internationella kvinnodagen i Arvika

Jag önskar att jag hade haft ork att vara med på fler föreläsningar på Arvika Bibliotek idag! Jag var där på föreläsning om Mäns våld mot kvinnor (och ja, alla ni "inte alla män"...föreläsaren sa faktiskt att det inte är alla män som gör detta) av Maria Scheffer Lindgren, lektor på Karlstads universitet, från Riksföreningen Stoppa mäns våld mot kvinnor. Det var en föreläsning varvad med statistik/fakta och personliga upplevelser från de som Maria intervjuat för sin doktorsavhandling "Från himlen rakt ner i helvetet - Från uppbrott till rättsprocess vid mäns våld mot kvinnor i nära relationer.". Det var så gripande och hemska saker.
 
Efter den föreläsningen var det dags för tre kvinnor från tre olika länder (Colombia, Somalia och Syrien) att berätta om sina liv, sin kamp och vägen till Sverige och nutid. Det är på ett vis ofattbart vad folk har gått genom. Tror fler skulle behöva sitta tysta och lyssna till andra människor. Så starkt av er att berätta och dela med er! Jag beundrar er! Mycket berörande!
 
Jag har pendlat mellan tårar, tacksamhet och ilska på 90 minuter. Mycket engagerande och väldigt nyttigt att få höra! Det är detta som den Internationella kvinnodagen handlar om!
 
 
 
 
De tre kvinnorna fick blommor av "Selma Lagerlöf" efter att de delat med sig av sina liv. Tyvärr hamnade en av kvinnorna bakom en annan när jag tog bilden...

Kommentera här: