På tur till Keikos minnesrös, Norge - dag 3

Dagen då vi kom fram till vårt mål! Vi campade rätt nära Keikos strand (som jag kallar den). Keikos strand ligger vid Taknes en bit utanför Halsa, så det tog inte lång tid att åka dit. Stor parkering fanns också och sedan fick vi gå en bit ner till stranden. Det var bara vi där. Det kändes väldigt rörande och jag hade inte räknat med att bli riktigt så berörd som jag blev. Det beror mest på två saker. Dels att vi pratat så länge om att åka hit och dels att jag känner starkt för att vilda djur ska få vara fria och inte fångas in för att betittas av människor. Stället var väldigt fint! Här vilar Keiko bra!
 
Nästan framme.
 
 Keiko valde ett väldigt vackert ställe att simma till.
 
 Nere på stranden syns röset.
 
 Alla besökare får lägga dit en egen sten om de vill.
 
 Jag hittade en sten som litegrann liknade ett hjärta. Perfekt som mitt bidrag till Keikos minne.
 
 Stor tavla där man kunde läsa om Keikos liv. Mycket fint gjort!
 
 Vågorna slår mot Keikos strand.
 
 
Det syns inte lika väl på bild som på plats, men här ligger Keiko. Marken har sjunkit ner så man kan ana hans form <3
 
 Sedan begav vi oss på hemväg och vid denna plats med fantastisk utsikt lunchade vi. Blickade ner mot Surnadalsøra och Surnadal.
 
 
 
 
Helt fantastiskt!
 
 Vi stoppade även vid Brattset Kraftverk.
 
 Efter Tynset upptäckte vi älghorn i träden. Dök upp titt som tätt längs sträckan ner mot Koppang (och nästa dag såg vi dem fortsätta nedanför Koppang också). Har googlat, men inte hittat någon direkt information om detta.
 
 Sedan fick jag syn på en stor blank älg. Syrran undrade nog om jag fått solsting eller nåt, men så såg hon den också. Jag tog bilden med mobilen i farten från bilen så det blev inte den bästa, men vad häftig!
 
 Framme vid Koppang Camping. Sista natten på resan.
 
 Nostalgi. Det här bordet plus fyra stolar (den till höger) hade vi på familjesemestrarna när jag och syrran var barn.
 
Älven Glomma med bron mot Koppang.
 
 Gjorde en liiiiiiten stenbalansering här.
 
 Vet någon vad detta är för blomma? Växte i kanten till Glomma.

Kommentarer:

1 Felicia:

så himla fina bilder

Svar: Tack! Väldigt vackert landskap! :-)
Highlandertess

Kommentera här: