Sett filmen Captain Phillips

Spoilers förekommer!
 
Ett amerikanskt fraktskepp under ledning av kapten Phillips blir kapat av somaliska pirater. Baserat på en sann händelse.
 
Som så ofta när det gäller film som är baserat på sanna händelser så är det svårt att avgöra vad som verkligen hände och vad som är tillagt i filmiskt syfte. Dock så finns det sidor på nätet som går genom filmen bit för bit om man är intresserad. Det visar sig vara en del fabrikationer och en del som stämmer. Men om jag ska tycka något om filmen utan att tänka på det så anser jag att den känns realistisk och den är intressant. Dock så känns karaktärerna lite för stereotypiska och det hade varit intressant att få se mer djup i dem alla.
 
Med det material de fått är det dock välspelat och jag är särskilt imponerad av Barkhad Abdi som spelar Muse, en av piraterna. Denna roll var hans debut och att bära en sådan stor roll utan erfarenhet är det inte alla som klarar. Att han själv var flykting och flydde från Somalia som barn med sin familj och längre fram kom till USA gör hans framgång extra speciell i mina ögon.
 

Kommentarer:

1 GeorgVanHalen:

Jag tyckte först denna film kändes extremt förutsägbar och ganska tråkig, men ganska långt in i filmen tyckte jag den blev mer intressant. Mycket tack vare skådespeleriet.

Jag skulle ge filmen 3 / 5 eller kanske även Stark 3 / 5.

Jag har lite svårt för "verklighetsbaserade" filmer överlag. Dom blir ofta ganska tråkiga då det läggs mycket fokus på att vara realistiskt istället för underhållande. Resultatet blir då ofta en ganska seg historia. Man hade lika gärna kunnat se en dokumentär eller läst några sidor om händelsen istället.

Den här är dock steget bättre :)

Svar: Jag är lite tvärtom där. Gillar verklighetsbaserat om det är realistiskt :-) Är väldigt förtjust i dokumentärer också :-D
Highlandertess

2 GeorgVanHalen:

Dokumentärer gillar jag! Men när det är spelfilmer som är realistiska tycker jag ofta inte storyn bär upp hela filmer. Jag har inte sett dom jag nämner, men jag kan tänka mig att filmerna om Edward Snowden och Steve Jobs är sådana. Bättre att se en välgjord dokumentär istället, tror jag!

Kommentera här: