Sett filmen Mama

Spoilers förekommer!
 
Ett ungt par tar hand om mannens brorsdöttrar som varit försvunna ett tag, men hittats ensamma och "vilda" i en stuga i skogen.
 
Influensen från asiatisk skräckfilm känns stark i denna film med långt mörkt hår och hål i väggar. Det är klassiska grepp som använts i väldigt många av de asiatiska skräckfilmer som jag sett. Tyvärr så visas alldeles för mycket på en gång i filmen, så det byggs aldrig upp någon direkt stämning. För mig försvinner spänningen när jag får se för mycket. Jag är mer förtjust i det dolda, det mystiska, det man får ana...
 
Effekterna är mycket cgi och tyvärr inte så bra. Det ser väldigt fejk ut. Först tänkte jag att det nog är svårt att göra en sådan avmagrad och hemsk skräckfigur och att det inte är så vanligt med riktiga effekter numera, men så tänker jag på The Walking Dead där de har en välgjord och fin blandning av olika förruttnade zombies. Hade man lagt ner lite mer sådant på skräckfiguren i denna film så tror jag resultatet hade blivit mer skrämmande. Detta är dock inte bland det sämsta jag sett och en del scener innehåller faktiskt något givande. *STORSPOILER* Slutet ger en psykologisk twist när det gäller det yngre barnet som tagit starkt intryck av mama.
 

Kommentera här: