Sett filmen I'm not there

Spoilers förekommer!
 
Grubbleri om Bob Dylans liv där sex olika karaktärer symboliserar olika skeenden i musikerns liv och arbete.
 
Det är en intressant blandning av film och dokumentär i filmen. Det som filmats som dokumentär är dock med skådespelare det också, så det ska bara ge känslan av dokumentär. Det är ett intressant koncept att ha 6 olika skådespelare som spelar olika karaktärer som symboliserar olika tidpunkter i Bob Dylans liv. Jag är ingen följare av Bob Dylan så en del saker är säkert mer igenkännbara för fans (fast kanske inte då det även står "baserad på falska historier"), men jag kunde ha någon behållning av filmen ändå. Det känns dock lite hoppigt mellan de olika tiderna ibland. Övergångarna är lite taffliga.
 
När det gäller skådespelarna så är jag extra imponerad av Marcus Carl Franklin och Cate Blanchett. Det är kul att de tänkt utanför boxen och har en kvinnlig skådespelare som man. Efter ett tag känns dock filmen väldig seg och skådespelarna kan inte rädda den situationen. Som sagt så kanske man får ut mer av den om man följt Bob Dylan.
 

Kommentarer:

1 GeorgVanHalen:

Har denna film och såg den för ett antal år sedan. Mina spontanta reaktioner var likadana. Jag lyssnar ganska mycket på Bob Dylan nu, men inte då.

Vad olika karaktärerna representerar kan bli väl abstrakt om man inte känner till Bob Dylan bra. Minns även Cate Blanchett som bäst, men hon hade mest intressant tid också. Vissa andra gjorde säkert en bra roll.. Men rollen var inte den roligaste.

Ingen film jag spontant skulle rekommendera för någon som inte känner till Bob Dylan rätt väl.

Svar: Det var precis den upplevelsen jag hade. Att den ger mer om man känner till Bob Dylan mer än bara några få låtar (som jag).
Highlandertess

Kommentera här: