Sett filmen Wild

Spoilers förekommer!
 
En sann historia om en kvinna som ger sig ut på en lång och riskfylld vandring för att hantera en personlig förlust.
 
Min syn på Reese Witherspoon plussades på rejält med denna film. Hon visar att hon verkligen kan spela seriösa roller och beröra med sin tolkning. Jag har inte läst boken och känner inte till den riktiga Cheryl så mycket så jag vet inte hur hon lyckas, men utan dessa jämförelser kan jag säga att hon är otroligt bra och känns väldigt äkta. Filmen är mycket välgjord och realistisk. Då och då är den väldigt rörande och ibland får man lite äckelkänslor. Till exempel så påpekar några killar att Cheryl får "fördelar" för att hon är kvinna och vandrar denna tuffa led. Detta då en skogsvaktare eller liknande bjuder henne på förtäring. Dock så förväntar sig skogsvaktaren i sin tur att "få" något, så de där killarna kan bara glömma att tjejer får "gratis" fördelar. De ser det de ser och vill inte se längre helt enkelt. Tråkigt att det är så.
 
Just rädslan för män är något Cheryl känner av då hon är helt ensam på sin vandring. Hon möter några oärliga typer som, som tur är, aldrig får chansen att göra något men de skrämmer henne ändå. Sedan möter hon några oförstående killar (som jag nämnde här ovan). När hon möter en äldre man är hon därför på sin vakt. Han visar sig dock vara väldigt förstående och trevlig och Cheryl blir med hem till hans fru. Det som gör mig rörd är att mannen faktiskt FÖRSTÅR. Han förstår att han skrämt Cheryl och han förstår varför. Han blir inte kränkt. Han FATTAR. Han förstår att det inte är något personligt mot honom och han ger sig inte på som en buffel och försöker tvinga Cheryl att se att han är en snäll person, han bara ÄR en snäll person helt enkelt. För jisses vad en människa kan bli aggressiv när de ska övertyga en om att de faktiskt är snälla.
 
Filmen innehåller även en hel del vackra vyer. Jag får alltid en längtan efter vandring när jag ser sådant, men jag skulle aldrig klara en sådan tuff led som Cheryl går. Tur att vandring går att anpassa efter sina egna utmaningar.
 
Detta är en film jag rekommenderar för alla! Mycket intressant och sevärd!
 

Kommentera här: