På bio: In the Heart of the Sea

Spoilers förekommer absolut!
 
Författaren Herman Melville reser till en man i New England i sitt sökande för inspiration till sin roman Moby Dick.
 
Denna film handlar om en äldre man som berättar om när han som 14-åring var med på ett valfångarskepp för första gången och vad som hände då. Valscenerna är imponerande även fast de ser fejk ut. Men det är tyvärr inte möjligt att filma så många kaskeloter och dessutom få dem att göra exakt som man vill, så jag förstår ändå behovet av att animera då. Särskilt den mäktige giganten. Men att animera miljö och bakgrund tycker jag är onödigt. Dra ut folket i naturen istället för att hålla dem i en studio, tycker jag. Jag vet inte om det skulle kosta mer (troligtvis skulle det göra det), men helhetsintrycket skulle verkligen förstärkas och realismen skulle öka. Stilen i filmen irriterar mig till den grad att det tyvärr drar ner handlingen.
 
Jag hejar förstås på valen. Det blir kanske lite fel då, eftersom det är meningen att man ska heja på folket. Men jag har aldrig gillat valjakt. Har själv varit på valsafari och fått se kaskeloter på riktigt. Så vackra och mäktiga varelser! På den tiden som handlingen utspelar sig så hade man dock väldigt primitiv utrustning sett med dagens ögon så det är inte så illa som valjakt i dagens tid, tycker jag, men obehagskänslan är där ändå. Det är nästan jag hurrar vid en scen där den gigantiska valen krossar en båt för att skydda "sin" flock.
 
Vad man måste göra för att överleva för tillfälligt in ett djupare perspektiv i filmen. När skeppet är förlorat och man bara har några få livbåtar och ska ta sig 3000 sjömil innan land så blir desperata handlingar lösningen. Här ska jag faktiskt inte ge några spoilers, men en del av er har säkert aningar om vad det gäller. Det är psykologiskt tungt.
 
Överlag tyckte jag inte filmen var något märkvärdigt. Valscenerna var som sagt imponerande, men i övrigt så tycker jag inte det var så mycket att se. Skådespelarna kändes också lite "off" av någon anledning. Cillian Murphy har varit otroligt bra i andra filmer, men i denna får han inte riktigt chansen. Brendan Gleeson är den som ger starkast intryck, som den äldre mannen som berättar en historia som han hållit hemlig i alla år.
 

Kommentarer:

1 sandra':

har också tänkt att se den filmen, men ska nog vänta tills den kommer ut istället :)
fin blogg!

2 Lina - The Movie Freak:

Nu har jag inte sett filmen men klart man står på valens sida ;)
Och jag förstår inte heller meningen med att filmen i en studio då vi har naturen som är äkta. Det funkade ju förr så det borde funka nu. Bara för att vi kan fejka allt så borde vi inte göra det, vi borde fånga naturen på filmen medan vi fortfarande har kvar den...


Svar: Håller helt med dig! Använda naturen så mycket det går och bara animera sådant som absolut inte är möjligt, som valarna i denna film t.ex. :-)
Highlandertess

Kommentera här: