Sett kortfilmen Allrakäraste syster

Spoilers förekommer absolut!
 
Barbro har en hemlig tvillingsyster, Ylva-Li, som bor i ett land under rosenbusken i deras trädgård.
 
Jag mindes denna rätt vagt från barndomen och var glad att jag fick tag på den på dvd. Astrid Lindgren ligger bakom historien och det känns att det är hennes stil. Det är vackert, lite kusligt och sorgligt. Det går säkert att tolka på olika vis, men när rosenbusken dör och Barbros hemliga tvillingsyster dör med den så tror jag att det är en metafor för att växa upp och klara sig själv. Barbro lär sig mycket genom sin syster och hon har henne som stöd, men när hon förstår att hon är väldigt älskad av sin familj (något hon trott att hon inte varit) så behöver hon inte den hemliga systern längre. En mycket fin, men ändå sorglig berättelse. En av mina favoriter av Astrid Lindgren.
 

Kommentarer:

1 Anette Pedersen:

Jag hittade den på Youtube för ett tag sen när jag kollade på Emil, Pippi mm. Inte så jättebra kvalité, men den förde mig tillbaka till barndomen :)

Kommentera här: