Sett filmen Cocoon

Spoilers förekommer!
 
En liten grupp pensionärer tar sig olovligt in och nyttjar poolen hos grannstället till pensionärshemmet. När några stenar lagts på botten av poolen så börjar de känna sig ovanligt pigga och krya för sin ålder.
 
Har sett denna flera gånger förut, så det var en återtitt. Den är precis så charmig och bra som jag minns den. Väldigt fin film, med ett fint budskap och underbara effekter. Filmen är från 1985 så om ni inte sett den så förstår ni att det inte är cgi. Man har löst effekterna på riktigt hantverksvis. Så ser åtminstone jag de "gamla" effekterna. Som hantverk. Otroligt bra gjorda och det är så fascinerande att se hur de löst allt för att få det att se så verkligt ut. Jag tycker faktiskt att det ofta ser mycket mer verkligt ut i dessa gamla filmer än i dagens filmer som späckas fulla med cgi. En stor bidragande del till det är att man filmar i den naturliga miljön. Man är utomhus på riktigt, man är på plats. Det tillför en känsla som är väldigt viktig för mig när jag ser på film.
 
Skådespelarna är underbara och de känns helt rätt för rollerna. Av dem i huvudrollerna har de flesta gått bort, men de gav oss många fina filmer. Särskilt Jessica Tandy som jag verkligen gillar! Detta är en supermysig film som jag rekommenderar till alla!
 

Kommentarer:

1 Helena:

Vad lustigt -vi såg också den helt nyligen! För mig och maken var det en "återtitt" precis som för dig, medan dottern (snart 16 år) såg den för första gången. Håller med om att det är en riktigt mysig film. Till viss del håller jag också med dig angående CGI, men å andra sidan så är det många filmer som inte skulle ha kunnat göras utan den moderna tekniken, och det hade varit väldigt synd... :)

Svar: Ja, där det är nödvändigt så tycker jag det kan fungera bra, bara man lägger ner lite tid på CGI:n. Men mycket är onödigt, som till exempel att göra bakgrunden CGI när man skulle kunna filma på plats ute i en skog etc. Hela Hobbit fick tyvärr en fejk-känsla för mig då de gjort så, att jämföra med Sagan om ringen där de filmat på plats i Nya Zeeland och vyerna är helt otroliga :-)
Highlandertess

Kommentera här: