Fantomen på operan, Stockholm 17 december 2016

Maria och jag bokade biljetter till denna föreställning redan i oktober ifjol så vi hade väntat länge på detta! Vi var ute i god tid när det gällde tåg också så vi unnade oss första klass. När jag kollade biljettpriset någon vecka före avresa så hade det stigit med över 400 kronor per enkelresa, så vi fixade det fint som bokade tidigt!
 
Först checkade vi in på hotell Mornington på Östermalm. Ingen av oss hade bott där innan och även fast jag kollat så det var nära till kollektivtrafik så var det närmare än jag trott. Både till tunnelbana och spårvagn. Ganska snart gick vi och åt mat på Texas Long Horn på den temporära (?) saluhallen. Den ordinarie höll på att renoveras. Helt underbar god mat! Därefter tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning för Fantomen på operan som spelas på Cirkus ungefär vid Gröna Lund och Skansen.
 
Musikalen var helt fantastisk! En fullsatt lokal som var mycket charmig och det bästa av allt: Peter Jöback på scen. Vilken närvaro, vilken röst! Jag var orolig för hur han skulle klara Fantomen, då hans röst är ganska ljus och nasal, men han fick in de där mörka starka tonerna också. Underbart! Att musikalen var på svenska störde inte, utan snarare passade det Jöback väldigt bra! Det var väldigt kul att se! Scenografin är otrolig och hur de ändrar om på scenen flyter så bra. Massa plus till dem som jobbar med det! Vi hade väntat så länge på detta så efteråt kändes det faktiskt lite tomt även om vi var uppfyllda av den härliga stämningen. Kan rekommendera denna föreställning! Har ni chansen, åk och se den! Tack för detta Maria!
 
Utsikt från vårt hotellfönster.
 
 Vårt rum.
 
 Vårt rum.
 
 Enda minuset på hotellet för min del. Glasdörr in till badrummet - nej tack.
 
 I övrigt mycket fint.
 
 Redo.
 
 På plats på Cirkus och väntar på första akten.
 
 Paus inför andra akten.
 
 Kristallkronan som funkade som den skulle.
 
 Maria bjöd mig på en alkoholfri drink i hotellbaren efter musikalen. Den var jättegod!

Kommentarer:

1 Helena:

Åh, vad härligt! Jag såg den gamla "Fantomen på Operan" i Stockholm (det måste ha varit någon gång på 90-talet) och den var fantastisk. Hade hemskt gärna sett denna också -Jöback är ju en otroligt begåvad sångare. :)

Svar: Just därför det gick bra för mig att se den på svenska också :-) Var lite ovant då jag sett den engelska så många gånger på dvd (en gång live), men Jöbacks röst tycker jag gör sig bäst med just sånger på svenska :-) Han hade utvecklats grymt mycket och fick till även de mörka partierna <3
Highlandertess

Kommentera här: