Deltog för första gången i BIK:s mopedrally 2016

Igår var det rally! Och gissa om det var kul! Jag fick låna en äldre moped av en släkting (samma moped som jag deltog med i veteranMC-rallyt 2001 som Hembygdsföreningen anordnade förr). Det var två rundor varav båda utgick från Kolstavallen i Allstakan.
 
Första svängen gick på grusvägar upp till Häljeboda och sedan var det varierat grus- och asfaltsväg tillbaka mot Allstakan. Mycket fina vägar och jag gillar verkligen att köra i skogen! Andra svängen var likadan som en av dem jag körde för veteranMC-rallyt. Från Allstakan ner till Stommen och vidare mot Tobol och så till Allstakan igen. Också mycket fina vägar och längs med denna runda hade vi en hel del publik längs vägen också. Kul!
 
Det var stationer längs med vägen med tipsfrågor och på fotbollsplanen var det praktiska uppgifter. Jag hade rätt på 10 av 11 frågor. På första praktiska uppgiften som var ett kasta skiftnycklar i olika storlekar i en hink fick jag 0 poäng. Missade alla tre! På andra praktiska uppgiften skulle man rulla ett mopeddäck så att tejpen hamnade på en poängskala. Man fick välja var man skulle börja rulla hjulet och så skulle tejpen rulla två hela varv och där var poängen man fick. Där lyckades jag få 8/10 poäng.
 
Slutpoäng 18 av maxpoäng 24 är jag väldigt nöjd med! Skiljefrågan var jag way off på, men hamnade rätt högt upp ändå och fick välja pris från vinstbordet rätt tidigt. Jag valde presentkort på Källmans Konditori i Charlottenberg. De har även mat där.
 
 
 
 
"Min" moped.
 
 Ett av stoppen var vid Lyred. Där har jag inte varit förut. Häftigt med dammar och vatten!
 
 Denna var kvickt borta igen, men jag hann ta en bild. Såg den vid Kolstavallen efter att vi kört färdigt.

Kommentera här: