Sponsra med pengar för chans att vinna??

Det har blivit vanligare med tävlingar där man ska sponsra diverse välgörenhetsprojekt med pengar för chans att vinna. Hedervärt absolut, men ändå trist i grunden. Den sortens tävling utesluter nämligen en hel del folk som kanske till och med hade uppskattat vinsten mer, som kanske till och med BEHÖVT vinsten mer. Ju mer man bidrar med ekonomiskt desto större chans att vinna nämligen. Har man 100.000 kronor att bidra med hux flux så där så kanske man faktiskt har råd att KÖPA det man tävlar om.
 
Nu senast läste jag om en tävling där man skulle bidra med minst 15 dollar för en chans att vinna en smartphone. Jag har en trasig (dock bara ytterdelarna så själva mobilen fungerar än) knappmobil som är över 5 år gammal. Detta beror på i första hand att jag vill nyttja saker tills de gått sönder för miljöns skull och för att jag tycker att konsumerandet gått överstyr numera. Det senaste halvåret dock så har jag varit i behov av en ny mobil då ytterhöljet gått sönder på min mobil, funktioner har slutat fungera samt att jag inte kan läsa en del sms jag får från nyare mobiler. Men jag har inte råd. Att då kunna ställa upp i en tävling där chansen att vinna är väldigt liten, men ändå finns... kan kännas hoppfullt och roligt. "Tänk om" liksom... Men eftersom jag inte har råd att skaffa en ny mobil så har jag inte råd att delta i dessa tävlingar som kostar heller. Tråkig utveckling...

Kommentera här: