Sett filmen The Imitation Game

Spoilers förekommer absolut!
 
Baserad på en sann historia. Under andra världskriget lyckas matematikern Alan Turing knäcka en "omöjlig" kod tillsammans med en grupp andra matematiker. Detta förändrar hela krigets slut.
 
Benedict Cumberbatch är otroligt bra i rollen som Alan Turing. Jag vet inte hur Alan var på riktigt, så det går inte att jämföra, men Benedict ger heder åt honom. Alla andra skådespelare hamnar lite i skymundan. Personligen har jag bara gillat Keira Knightley i Skruva den som Beckham och denna film förändrar inte det. Filmen är väldigt välspelad och förutom det smart och intressant. Tyvärr med ett tragiskt slut. Extra tragiskt eftersom det hände på riktigt. Jag blir riktigt förbannad när jag tänker på att denna man ägnade så mycket tid åt att hjälpa och att han i slutändan behandlades som skit bara för att han var homosexuell. Hans öde var fruktansvärt!
 
När det gäller Alan Turing så känner jag igen hans problematik med sociala regler. Det var också intressant att se. Det här med att folk inte säger vad de menar och inte menar vad de säger. Att det spelas spel hela tiden... sociala spel. Jag förstår mig inte på det jag heller. Det är väldigt väl beskrivet i filmen.
 
Kan rekommendera denna för alla! En mycket sevärd film!
 

Kommentarer:

1 GeorgVanHalen:

Queens A Night At The Odeon har jag köpt idag! https://cdn2.cdnme.se/26772/8-3/bild_23_56536de1e087c347c782988a.jpg

Finns som CD, CD + Bonus-DVD, DVD, LP och Blu-Ray. CD + Bonus-DVD kostade mer än 100 kronor över vanliga CD. Allt som tillkommer på bonuset finns även på DVD och Blu-Ray. Jag köpte därför den vanliga CD:n och rekommenderar därför allt utom "den exklusiva" :)

Kommentera här: