Läst klart: Beautiful creatures bok 1 av K. Garcia & M. Stohl

Från bokens baksida:
"När sextonårige Ethan möter den nya tjejen Lena, inflyttad till lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar avslöja mörka hemligheter ur det förflutna. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i Lena. Hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta.... Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp kampen mot de onda krafterna."
 
*Spoilers* Lättläst bok om kollisionen mellan vår värld och den magiska världen. Lite taffliga personbeskrivningar, men till slut blir det bättre och jag börjar bry mig om karaktärerna. Boken tar upp ämnen som många säkert kan relatera till. Även fast Lena har "krafter" så beter hon sig som en vanlig tonårstjej. När hon blir retad och mobbad så kan hon krossa fönster med sin viljekraft och just att hon KAN det är väl enda skillnaden. I frustrationen är det lätt att VILJA göra något sådant.
 
Eftersom den andra huvudkaraktärens mamma dött inte ens ett år före bokens händelser så känner jag igen mycket av det sorgearbetet som Ethan går genom. Det mest klockrena är "hur ont det gör när livet går vidare". När man förlorat någon närstående så är det väldigt upprörande att allt fortsätter. Klockor fortsätter gå, människor vaknar och går till jobb/skola eller andra sysslor... det blir ingen paus. När man förlorat en närstående så vill man att livet ska hålla upp en stund. Åtminstone kände jag så när min moster dog. Jag kunde inte fatta hur allt kunde fortsätta... när saker gjorde så ont och tankarna var i en enda röra.
 
Detta är bra beskrivet i boken och jag känner verkligen igen mig. En annan mer kul detalj är att Bohemian Rhapsody används som väckningssignal. Nice!
 

Kommentera här: