Folk trasslar in sig i sina "argument"

Jag gillar "raka rör". Inte då folk anser sig vara "raka" när allt de gör är att såra folk medvetet och gömmer sig bakom att de är "ärliga", utan det jag menar är då folk säger något, är tydliga och sedan står för det. Hyckleri är nog bland det värsta jag vet i mänskligt beteende. Som personer som skäller ut stora mediarapportörer som till exempel tidningarna Expressen och Aftonbladet. Säger att de inte litar på de medierna för att de är så otroligt vinklade och rapporterar fel. Sedan dyker det upp en artikel i just dessa medier som stämmer överens med personens åsikt och helt plötsligt är median trovärdig igen. Artikeln delas och den är "så SANN" och "så RÄTT". Vad hände där egentligen??
 
Sedan förstår jag inte heller när man kallar en person lättlurad, naiv, korkad och så vidare när denna person är källkritisk och inte sväljer allt med hull och hår, inte ens då det överensstämmer med den personens åsikter. Jag är alltid skeptisk och även om jag inte alltid orkar göra en grundlig undersökning av saker så försöker jag göra en snabbkoll av källor, kollar upp avsändare/skribent och liknande. Folk vill bara ha medhåll. Har de hittat en artikel som stöttar deras åsikt så vill de bara att man säger "självklart är det så". De vill inte höra "jag har hittat 20 andra artiklar som säger en helt annan sak och 5 av dessa artiklar är baserade på seriösa undersökningar/studier så därför tror inte jag på denna enda artikel bara sådär." Nej, huh nej, vad de ryser till och blir arga om man visar någon form av tanke på att kolla upp saker och vara källkritisk. Det är då man blir kallad lättlurad, naiv, korkad och ibland värre saker. Hur har det blivit så omvänt egentligen??
 
Och gissa vad? Den mycket spridna artikeln som jag hintar till i exemplet här ovan visade sig i slutändan vara falsk. KÄLLKRITIK!

Kommentera här: