En favorit per musikgenre: 9. Musikal

10 favoriter blir det allt som allt. Denna ligger nära föregående genre, men är ändå helt annorlunda eftersom musikaler går ut på sång medan soundtrack ska ligga som en bakgrund i en film. Här finns alla möjliga stilar. Från klassiskt operaaktigt till hårdrock. Jag gillar de flesta stilarna.
 
9. Musikal. Mitt val föll på den, enligt mig, ultimata musikalen - Phantom of the opera. Det finns många versioner av denna då rollbesättningen ändrats genom åren. I denna version är fantomen densamma som då jag och Robin såg musikalen på Her Majesty's Theatre i London. Tyvärr finns ingen version med kvinnan som spelade Christine då, men Sierra har en otrolig röst och närvaro så det blev hon som blev vald. Jag tipsar er om att kolla originalet med Sarah Brightman och Michael Crawford också om ni inte redan gjort det. De är helt otroliga de också! Till skillnad från många andra så tycker jag även att filmversionen är bra och att Gerard Butler passar utmärkt som fantomen med sin rockiga lite "ruffa" röst. Fantomen ska egentligen inte sjunga klassiskt vackert då han skolat sig själv i sång och det är därför jag tycker han passar så bra för han sjunger BRA, men inte klassiskt. Musikalen innehåller många bra låtar. Jag valde denna för att den känns så mäktig!
 

Sierra Bogess & Ramin Karimloo - Phantom of the Opera.

Christine:
In sleep he sang to me
In dreams he came
That voice which calls to me
And speaks my name
And do I dream again
For now I find
The Phantom of the Opera is there
Inside my mind

Phantom:
Sing once again with me
Our strange duet
My power over you
Grows stronger yet
And though you turn from me
To glance behind
The Phantom of the Opera is there
Inside your mind


Christine:
Those who have seen your face
Draw back in fear
I am the mask you wear


Phantom:
It's me they hear

Both:
My/your spirit and your/my voice
In one combined
The Phantom of the Opera is there
Inside your/my mind

Phantom:
In all your fantasies
You always knew
That man and mystery

Christine:
Were both in you

Both:
And in this labyrinth
Where night is blind
The Phantom of the Opera is there/here
Inside your/my mind

Phantom:
Sing, my angel of music!

Christine:
He's there, the Phantom of the Opera!
(Vocalizing)

Phantom:
Sing for me!

Christine:
(Vocalizing higher)

Phantom:
Sing!

Christine:
(Vocalizing higher)

Phantom:
Sing!

Christine:
(Sings higher)

Phantom:
SING!

Christine:
(Sings higher)

Phantom:
SING FOR ME!

Kommentera här: