På bio: Terminator Genisys (2D)

Spoilers förekommer!
 
John Connor skickar tillbaka Kyle Reese till 1984 för att skydda Sarah Connor, precis som tidigare. Men när Kyle anländer så är inget sig likt.
 
Jag har tyvärr inget positivt att säga om skådespelarna i de största rollerna förutom Arnold Schwarzenegger. För att spela en stelbent Terminator (och låt oss erkänna att han aldrig varit känd som en djup skådespelare) så bräcker han dem andra totalt. Han har de bästa replikerna (även fast de är få), han får mig att le och skratta och han är totalt bad-ass (som sig bör).
 
Emilia Clarke gör en "blank" och svag Sarah Connor. Och när jag skriver svag så menar jag inte fysiskt svag utan svag karaktär. Sarah Connor SKA vara bad-ass och det är hon verkligen inte här. Ja, jag inser att det inte är exakt samma karaktär som Linda Hamilton spelade på grund av olika tidslinjer etc etc. Men att hon är som hon är trots det som hänt henne innan det som händer i filmen ger inte skådespelerskan några plus i min bok. Alldeles för "blank" som sagt.
 
Jai Courtney gör en minst lika "blank" Kyle Reese. Michael Biehns nivå går nog inte att nå då han var engagerad från topp till tå. Kolla bara Terminator 1 och se kroppspråk, ansiktsmimik, hur han pratar, hans ögon etc. DÄR har vi djup, relevans och karaktär. Så jag förväntade mig inte att någon skulle kunna nå så högt. Men något bättre än detta hade de väl kunnat klara av? Han är så otroligt tråkig och "blank". Inget liv alls i ögonen.
 
Jason Clarke ska föreställa John Connor. Neeeeeej, säger jag. Han är helt fel för rollen. Ska föreställa ett riktigt bad-ass som har hela världens framtid hängande på sina axlar, men han ger snarare framtoningen av att vara en börsmäklare som dragit på sig uniform och ritat lite ärr på sig. Suck och stön... Vad de gjort med den karaktären sedan är en annan historia. Gillar inte alls den vändningen.
 
Så... en som gjorde bra ifrån sig (av de större rollerna) och tre svaga. Vad kan det bli med filmen då? Effekterna är stundvis överdrivna (och läskiga när det gäller till exempel ansikten) och man hade lätt kunnat tona ner allt lite för att funka bättre i Terminator-universumet. Man hade kunnat skala ner handlingen en pyttebit här och där, men överlag så är handlingen det som håller i filmen. Har man, som jag, sett första filmen många gånger så är det nörderi på härlig nivå. Till skillnad från många så gillar jag första mer än andra och det ger denna film små guldkorn för. Jag känner igen väldigt mycket och det är intressant att se hur de har twistat till alltihop. Hade de bara hittat bättre och mer passande skådespelare för rollerna så hade detta kunnat bli en fullpott för mig.
 
Love love love musiken! Jag får gåshud på armarna när eftertexterna rullar till den klassiska musiken.
 

Kommentarer:

1 GeorgVanHalen:

Såg just denna film och inte läst det någon skrivit innan (hatar spoliers och vill göra upp min egen uppfattning!).

Jag tycker storyn blev för invecklad... Idén är inte dålig, men det hade räckt med 1-2/4-5 grejer gällande tidsresandet tycker jag. Det är intensiteten som gör dom gamla filmerna bra.. Inte någon överdriven story!

Jag hade gärna sett mycket mer utav nya T-1000 som jag tycker är en värdig hyllning till T2:ans (hade gärna sett mer utav honom än nya John Connor). Sen har du rätt... Skådespelarna känns för tillgjorda ut för att gå hela vägen. Jag tror tjejen t.ex. skulle passade mycket bättre om Kyle Reese mamma när han var 12 år än som Sarah Connor. Dock är Arnold bra.

Humorn gillar jag, men en del humor-detaljer blir för överdrivna. Världen ska gå under och viss humor känns typ "How I Met Your Mother" (no pun inteded).. Inte "Let's laugh if we die".

Men jag var underhållen genom filmen. Tycker många scener lyckades bra på flera sätt... Så slutbetyget blir godkänt och kanske lite till.. Men som du skriver. Med andra skådisar och kanske lite ändring i handlingen hade den här snabbt kunnat bli bättre!

Svar: Jag brukar göra detsamma. Undvika att läsa om filmer i förväg. Vill alltid gå och se en film utan en "färdig bild" :-)
Highlandertess

Kommentera här: