Det här med PK

Jag undrar varför PK används som skällsord? Betydelsen av PK är "att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper" (Oxford Dictionary). Att inte medvetet vilja såra, kränka, hota eller nedvärdera människor är väl en aktningsvärd sak att sträva efter, anser jag.

Jag är inte helt politiskt korrekt (jag har fördomar och jag kan säga klantiga saker ibland, men lyssnar på andra och försöker lära mig av mina misstag), även fast en del har "kastat" det uttrycket mot mig som skällsord på grund av att jag till exempel 1. anser att homosexuell kärlek är lika vacker och lika mycket värd som heterosexuell, 2. anser att män, kvinnor och de som inte betecknar sig som någondera ska ha samma möjligheter och skyldigheter, 3. anser att alla ska ha friheten att själva välja hur de vill se ut utan att någon ska värdera dem, 4. anser att människor med en annan tro och/eller kultur än jag själv inte automatiskt är mindre värda och/eller extrema, 5. anser att yttrandefriheten inte handlar om att få kränka människor....och så vidare vidare vidare. Om detta innebär att jag ÄR politisk korrekt så tackar jag och bockar, för i så fall är det något verkligt bra som jag vill sträva efter. Förståelse, empati, gemenskap, vänskap. Ja, det finns elaka personer i dessa grupper, men det gör det i alla normativa grupper också.

Kommentera här: