En vandring bland djuren i Slottsskogen, Gbg

Dagen efter Roxettes konsert började inte så bra för mig. Jag vaknade sjuk... Riktigt trist, men bet ihop och försökte ha en rätt bra dag ändå. Gick ganska bra mellan alvedon-, nässpray- och halsspray-kurerna. Hade kunnat vara värre. Men Nordstan stod jag verkligen inte ut med (alldeles för mycket folk), så när regnet lade sig en stund tog Robin och jag spårvagnen ut till Slottsskogen för att hälsa på djuren där. Ingen av oss hade varit där förut, men det var lätthittat. När vi hälsat på alla djur utom sälarna så började det regna igen, så efter sälarna gick vi in på Naturhistoriska.
 
Det var verkligen inte min grej just denna dag. Det var mycket folk där också, barn som sprang runt och skrek och vuxna som bara stod där och inte visade eller talade om för barnen hur man beter sig på museum. Hur ska barn lära sig när vuxna låter bli att lära dem? Tror de att det kommer automatiskt? Ja, jag kanske låter grinig och jag mådde verkligen inte bra alls och då är gränsen lättare att nå, men jag står ändå bakom min åsikt att det är önskvärt att lära barn hur man visar respekt och hänsyn.
 
Vi tog spårvagnen tillbaka till centrum och där blev vi sittande på tågstationen tills vårt tåg kom så vi kunde gå på, för jag orkade verkligen inte med något mer den dagen. Men jag tycker absolut det var värt att hälsa på djuren på Slottsskogen. Vill gärna göra återbesök någon dag när det är varmare och bättre väder.
 
Vi såg två älgkor och en tjur. Ni kan ana tjurens horn uppe till vänster i bilden bland alla trädgrenar.
 
 När jag frågade baggen om han ville vara med på kort så gjorde han denna grimas. Han stod som vanligt tills jag frågade och då gjorde han ett "duckface" (d.v.s. plutade med munnen). Vad ska man tro om det? Hehe...
 
 "MAAAAAAAAT!" Pingvinerna var hungriga.
 
 Den grå var en bebis som rätt nyligen kommit ut bland de vuxna. 7 månader gammal.
 
 De var riktiga hejare på att simma och dyka. Särskilt dyka. Såg ut som om de flög fram genom vattnet i hög hastighet.
 
 Sälar. Ett barn såg en säl simma förbi i sänkan där man genom glasrutor kunde se ut under vattnet och utbrast: "Mamma!! Jag såg en VITHAJ!" Det barnet tycker nog vithajar är spännande!
 
 Naturhistoriska.
 
 
Gigantisk!

Kommentera här: