Snabbläsare eller inte?

Vill nu ställa en fråga till er läsare och hoppas ni vill dela med er! Undrar om ni är snabbläsare eller inte och varför ni är/inte är det? Själv kan jag läsa snabbt, men när jag läser skönlitteratur så väljer jag ofta att "suga på karamellen" lite längre. Jag saktar ner min lästakt (fast jag har märkt att jag i skräckböcker omedvetet brukar öka takten för att det är så j*dra spännande) och vill ta in boken på ett helt annat sätt än när jag snabbläser.
 
Jag kom att tänka på detta när jag läste om Zuckerbergs bokklubb där man ska läsa en bok i veckan under 2015. Skulle jag göra det så skulle jag inte kunna ta åt mig böckerna på det sätt jag vill. När jag läst klart en bok så vill jag dessutom gå några dagar och tänka på den innan jag börjar med nästa (om den nu inte var riktigt usel, för då vill jag börja på en ny direkt). Ni som snabbläser medvetet, känner ni att ni kan ta åt er av boken så som ni vill? Finns fler snabbläsare där ute som saktar ner sin lästakt för att "njuta", så som jag gör?
 

Kommentarer:

1 Rebecca:

Jag läser aldrig böcker! Men jag är en snabbläsare när jag läser överlag, t.ex denna text ;P

2 Helena:

Jag är en snabbläsare och jag tror att jag läser alla böcker ungefär lika snabbt. Utom om de är helt ointressanta, förstås, men då lägger jag ner...

Kommentera här: