På bio: Avengers 2: Age of Ultron

Spoilers förekommer absolut!
 
The Avengers måste åter igen rädda världen. Denna gång när en av Tony Starks planer går åt helt fel håll.
 
Om Tony Stark/Iron Man och Bruce Banner/Hulken var starkast i första filmen så är det Bruce Banner/Hulken och Natasha Romanoff/Black Widow som är starkast i denna. Övriga karaktärer är beroende av andra karaktärer, men Bruce och Natasha lyser av helt egen kraft. Det är bra genomfört att lyckas få till djup i karaktärer i en film som består av många karaktärer och många händelser.
 
Mark Ruffalo är verkligen perfekt som Bruce Banner! Han är så nära Bill Bixby som det går att komma utan att vara Bill Bixby (ja, jag tycker tv-seriens David Banner spelad av Bill Bixby är den bästa någonsin så jag håller min standard efter honom). Jag gillar att Bruce Banner får ta rätt mycket plats i denna film. Det blev lite sorglig mot slutet, men det som händer är ändå så klassiskt Bruce.
 
3D var överflödigt med denna film. Det fick tyvärr effekterna att se mer fejk ut än nödvändigt. Det ska bli intressant att se om denna film då den släppts för att se hur effekterna ser ut utan 3D. Handlingsmässigt gillade jag filmen. Det där att de alltid klarar sig och ibland nästan kan fightas lite nonchalant för att de alltid klarar sig kan vara lite tröttsamt. De körde en "Star Trek" i filmen. Nämligen att de stoppade dit en ny snubbe som bara hade en enda kraft (vilken var rätt tråkig dessutom) och så dödade de den karaktären, så de kunde få in en död utan att ta bort någon av de "stora" karaktärerna som folk gillar. För min del är Hawkeye väldigt "blank" och tråkig så det hade inte behövts en ny karaktär egentligen, men kanske det finns folk som gillar Hawkeye väldigt mycket. Och när jag skriver "ny" så menar jag för filmerna. I serietidningarna är karaktären inte direkt ny.
 
Det hände saker hela tiden så filmen kändes inte så lång som den var. På grund av att det hände så mycket så är jag glatt överraskad över att de fick med så mycket insida av några av karaktärerna. Bra skådespelare som klarar av att få fram det (och nu syftar jag på Mark Ruffalo och Scarlett Johansson)! Mycket sevärd!
 
Surt för Mark att vara enda skådisen som inte får visa ansiktet på postern. Alla övriga är utan sina masker och Mark får representeras av en digital Hulken. Så därför lägger jag in en extra bild på honom. Gillar hans stil i 2:an. Det känns som att den rör sig mer åt tv-seriens David Banner utan att för den skull kopiera.
 
 
Mark Ruffalo som Bruce Banner.

Kommentera här: