Ingen valfrihet med datorer i skolan

En del av skolorna i Sverige köper in en varsin laptop till eleverna (äldre årskurser). Så långt så gott. Jag gillar konceptet och tycker det är bra att alla elever ska få möjligheten även om de kanske inte har så gott ställt allihop. Nu till problemet. De köper in en sort och bara en sort. Ekonomiskt förstår jag att det är mer kostsamt att individanpassa, men att valfriheten försvinner kan ställa till med problem. Om en ungdom till exempel är van vid den ena sortens datorer (användargränssnittet skiljer sig rätt mycket mellan de olika sorterna och nu menar jag inte märken på datorerna utan vilken sort det är) och sedan får den andra sorten i skolan så går tid åt till att lära sig den datorn och jämfört med elever som är vana vid den typen av dator så kan man halka efter i undervisningen.
 
Jag är van användare av en sorts dator. Väldigt kunnig till och med. Men när jag vid en arbetsprövning var tvungen att använda datorn på arbetsplatsen så var jag som en nybörjare. Snabbtangenter och snabbkommandon var helt annorlunda. Upplägget var helt annorlunda, programmen fungerade inte på samma vis och så vidare... Jobb som jag skulle ha klarat snabbt på "min" dator tog därför mer än dubbelt så lång tid. Varför krångla till det så? Jag anser att det borde finnas större möjligheter till individanpassning och valfrihet när det gäller läromedel som spelar en sådan viktig roll i undervisningen som datorer gör.

Kommentera här: