Socialt acceptabelt att prata skit?

Jag undrar varför det så ofta är helt socialt accepterat att prata skit om andra människor? Och nu menar jag inte att man pratar om hur någon betett sig illa, svikit ett förtroende eller uttryckt kränkande saker mot en. Jag menar rent skitsnack. Sådant där folk pratar illa om andra bara för att de andra är annorlunda jämfört med dem. De andra har oftast inte gjort något illa alls, kan vara riktigt snälla, men blir utsatta för skitsnack bara för att de skiljer sig från mängden. För att de är "konstiga".
 
Jag har aldrig förstått mig på det beteendet. Kanske för att jag ibland varit den där "konstiga"... Ett gruppbeteende är det säkerligen då det nästan alltid kommer fram i grupp. Det är i alla fall inte ofta jag märkt det komma upp när det bara varit jag och en till person som pratat. Är det ett sätt att hävda sig? Att göra sig själv mindre osäker? Ett sätt att passa in? För i så fall vill jag inte hävda mig, jag känner mig tillräckligt säker i mig själv och om skitsnack är det som krävs för att passa in så avstår jag och sticker mycket hellre ut.

Kommentera här: