Läst klart Farkosten av Michael Crichton

Från bokens baksida:
"En enorm farkost har upptäckts på Stilla havets botten, 300 meter under havsytan. Den har legat där i flera hundra år..."
 
Jag har gillat andra böcker av Michael Crichton så när jag hittade denna på en second hand-butik (för bara 1 krona) så var den ett självklart val. Det lustiga är att när jag sedan läste originaltiteln så insåg jag att detta var boken som blev filmen Sphere. Det var väldigt länge sedan jag såg den så nu vill jag se om den för att se om jag blivit något klokare av att ha läst boken.
 
Crichton har vetenskapen på plats. Det är detta han skriver bäst. Och boken är spännande, dock inte så spännande som flera andra jag läst av honom. Men han håller ett högt mått ändå och trots att det inte är en av de bättre böckerna jag läst av honom så är den bättre än mycket annat jag läst. Det som saknas lite är karaktärerna. Kanske hade det hjälpt om jag inte sett filmskådisarna i bokens roller, men sådant är väldigt svårt att släppa när de väl är där. Har ni inte läst något av Crichton förut så tipsar jag er att börja med någon annan bok än denna.
 

Kommentera här: