Folk som inte vill lyssna, inte vill förstå...

Personligen är jag en sökare efter hur människor tänker och varför de tänker så. Älskar att läsa psykologi, filosofi, verkliga betraktelser och älskar att diskutera med folk så jag kan lära mig hur just DE tänker. Särskilt då när man har olika åsikter. Men ibland tar det stopp. När personer missförstått något så vill jag gärna dela med mig av det jag vet och kan. Jag föreställer mig att de, som mig, skulle uppskatta att lära sig ett nytt perspektiv och lära sig något nytt. Jag föreställer mig att de skulle lyssna på mig som har erfarenhet av just den frågan de diskuterar. Men eftersom jag framställer en helt annan uppfattning än den de själva tror på så tar det då stopp ibland. En del är öppna och reagerar med intresse och ställer frågor, men den gruppen jag menar är den som verkar vilja tro på en viss missuppfattning och fördom och sedan vägrar att höra något annat än bekräftelse på den.
 
De verkar vilja tro på sitt. De vill inte förstå. De vill inte lära sig. Vad gör man då? Jag har försökt förklara. Får poängtera att jag INTE försökt ändra någons åsikt, men jag vill att den information någon baserar sin åsikt på är något som stämmer och inte en uppblåst rubrik som bara vränger till allt för att få uppmärksamhet. När absolut inget går fram utan personerna håller fast vid sin missuppfattning så förstår jag att det inte går att nå fram. De vill inte bli nådda. Då sparar jag energin och lägger helt enkelt ner. Hoppas innerst inne på att ögonen öppnas någon gång, men går vidare.

Kommentarer:

1 Julia Müller-Sandvik:

ja, som att försöka diskutara rasism med rasister som hävdar att de inte är rasister. Tvärstopp bara!!

sv: Tack ska du ha så snällt! Kul att du lämnade kommentar så jag hittade hit :)

Kommentera här: