Sett filmen Goya's ghosts

Spoilers förekommer absolut!
 
Konstnären Francisco Goya riskerar skandal då hans musa blir anklagad av en munk för att inte följa den kristna tron.
 
Helt otroligt bra prestationer av skådespelarna i denna! Natalie Portman, Stellan Skarsgård (som inte pratar engelska med brytning i denna), Javier Bardem och övriga i mindre roller. Filmen är otroligt grym, vilket är förklarligt då det handlar om den spanska inkvisitionen. Det visar sig senare att när Spanien blir erövrat och inkvisitionen avslutas att även den frigörande sidan är lika illa som den tidigare. Attityden "tyck som oss annars..." finns hos dem alla och de torterar och avrättar de som inte bekänner samma tro.
 
Det Natalie Portmans karaktär råkar ut för i filmen är verkligen obegripligt grymt. Det är hon som är huvudkaraktären i berättelsen för min del, även fast filmen handlar om Goya. Det är hennes historia som berör mest och det fälls mer än en tår.
 
Hade inga förväntningar på denna film då jag inte hört något om den, men kan verkligen rekommendera den då jag fann den väldigt intressant. Bara man står ut med en del grymheter.
 

Kommentarer:

1 Desirée:

Hej Tess! Vilken fin blogg du har! :) Jag var alldeles för snabb och svara dig inne på min egen blogg först men det var kul att hälsa på hos dig här också! Ha en bra dag!

Kommentera här: