Kvinnliga komiker - rätt och slätt komiker

Kvinnliga komiker. Visst är det lite lustigt att det heter kvinnliga komiker? När komikern är man så heter det komiker. Jag har själv märkt att folk särskiljer på ”kvinnliga komiker” och ”komiker”. Som att det är två olika ting som är olika mycket värda. Jag säger: Alla har olika humor så det en person skrattar åt tycker en annan inte är humor alls. Varför inte lyssna på och avgöra själv om en komiker företräder det man själv tycker är roligt istället för att avgöra på förhand baserat på komikerns kön? Jag skulle vilja se lite mer jämvikt och det vore väldigt roligt om fler kvinnliga komiker fick mer uppmärksamhet på tv. Och kanske att man slutade kalla dem för just ”kvinnliga komiker”. Om bara ”komiker” duger åt män så duger det väl fint åt kvinnor också.

 

Zeid Andersson har sajten zeidcomedy, är komiker och föreläsare som inte delar in världen i manligt och kvinnligt. Med en gedigen historia där hon medverkat med många stora namn och på många platser så har hon personliga erfarenheter att dela med sig. I föreläsning blandas allvar med humor som en form av kommunikation där det samtidigt handlar om just kommunikation och hur vi människor sänder signaler, väldigt ofta omedvetet.

 

Jag har sett stand up med Zeid (inspelat). Föreläsningen har jag läst om, men jag kände direkt att det nog var något som intresserade mig så jag hoppas jag får möjlighet att se den. Förhoppningsvis på tv, där det verkligen behövs fler ”kvinnliga komiker” även om jag verkligen tycker att vi kan skippa att kalla dem ”kvinnliga” och helt enkelt likställa dem med dem som redan nu kallas rätt och slätt för ”komiker”.

 

Kommentera här: