Läst klart: Ett skrik i mörkret av John Bryson

Spoilers?
 
En bok om det uppmärksammade rättsfallet som blev film med Meryl Streep i huvudrollen. Familjen Chamberlain är på utflykt i Australiens vildmark. På en campingplats samtalar de med några andra campare vid ett kök när ett skrik plötsligt hörs och skärs av. Lindy rusar till deras tält och ser en dingo springa därifrån. Hennes 9 veckor gamla bebis är borta. Några tror dock inte på hennes historia utan hon och maken blir åtalade för mord respektive medhjälp till mord på deras egen dotter.
 
Boken är skriven av en jurist så den är väldigt detaljerad. Trots det är den lättläst och den är intressant. Vissa stycken är väldigt spännande. Lilla Azaria var född samma år som mig och skulle alltså ha varit min ålder nu. Så hemskt för en förälder att förlora sitt barn på det viset (hemskt att förlora hur det än sker förstås) och att sedan bli anklagad för att ha dödat henne. Att inte få sörja utan bli tvungen att försvara och förklara sig. Vilken pärs. Fruktansvärt! Och Azarias två bröder. Vad jag tycker synd om dem som var tvungna att uppleva detta.
 
Jag har inte sett filmen. Har letat efter den i många år nu, men till slut ska jag lyckas få tag på den.
 

Kommentera här: