Sett filmen The Heat

Spoilers förekommer!
 
En pedantisk FBI-agent paras ihop med en svärande Boston-polis i ett försök att knäcka en knarkliga.
 
Denna film engagerade mig helt och hållet från första början. Direkt i början av filmen värderar en bunt avundsjuka män Sandra Bullocks karaktär, inte efter hur bra hon är på sitt jobb, utan som singel. Det klassiska "ingen man vill ha dig"-nedtryckandet. Som om hela hennes värde hänger på hur attraktiv dessa män tycker hon är. "Ingen gillar dig" säger chefen för att hon har tävlingsinstinkt. Knappast något en man skulle få höra i samma situation.
 
Melissa McCarthys första scen ger mig bara ett totalt: YEAH! Hon tar en man på bar gärning då han är på väg att köpa sex och hans ursäkt är att hans fru precis fött deras femte gemensamma barn och att han inte "vill vara i närheten av det där området för det ser så hemskt ut". Han förtjänar det han får. Är väl reptilhjärnan som kickar igång lite på mig, men jag kan inte tycka synd om en sådan man.
 
Bra talkback till en manlig polis som kommenterar Sandras utseende i en scen också. Varför tror de att de har rätt att värdera och kommentera kvinnors utseende på det viset egentligen? Jag har aldrig förstått mig på det. Det är så otroligt tarvligt och visar verkligen på hur "smarta" de är.
 
Filmen är genomtänkt och ibland väldigt rolig. Jag skrattar högt och öppet åt vissa scener, medan andra engagerar mig (som ni nog förstått av texten ovan). Den är förutsägbar, men ändå så "ny" på något vis. Jag gillar verkligen denna film! Melissa är absolut bäst! Underbar! Så härligt att kvinnor äntligen får visa att de kan allt det där! Denna ska jag köpa! Affischen till filmen är också helt underbar!
 

Kommentera här: