Sett filmen The Conjuring

Spoilers förekommer!
 
Ed och Lorraine Warren är undersökare av paranormala företeelser och blir tillfrågade att hjälpa en familj som är rädda i sitt eget hus på grund av något mörkt som dväljs där.
 
Man börjar filmen med "Based on a true story". När det gäller skräckfilm så brukar sådant aldrig båda gott och jag tycker att de hade kunnat tona ner ganska mycket för att det skulle bli mer sannolikt. Jag försökte i alla fall att strunta i det där "sanna" och såg den som en film. Till en början byggde den upp en väldigt bra stämning. Den var så där kuslig så det ilade lite kalla kårar längs ryggraden. Men sedan spårade det ur. *STORSPOILER* När ett av barnen i familjen börjar bli dragen hit och dit i rummet genom håret så försvinner all skräck och resten av filmen är tyvärr en stor besvikelse och det blir rätt löjligt. En liten scen med Ed och Lorraines dotter hemma i deras hus ger en liten ljusning, men sedan är det tillbaka till det överdrivna.
 
När det blir för mycket så blir jag inte skrämd. Jag blir skrämd av det jag inte ser, av antydningar och av det subtila. Väldigt få skräckfilmer klarar av det och denna klarar det absolut inte.
 

Kommentera här: